Subject: Kaasamiskiri eelnõule 344 SE
From: "Helin Leichter" <[email-masked]>
To: "RAM Info"
Date: Thu, 25 Jan 2024 17:17:02 +0200

Rahandusministeerium

Hea koostööpartner

Riigikogu  menetluses on Vabariigi Valitsuse algatatud Riigikogu valimise
seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse
eelnõu 344 SE mille juhtivkomisjoniks on põhiseaduskomisjon.

Eelnõuga muudetakse elektroonilise hääletamise regulatsiooni, mis seisneb
eelkõige õigusliku regulatsiooni korrastamises. Eelnõus luuakse õiguslik
alus lisaks praegu kasutatavatele isikutuvastamise vahenditele Smart-ID
kasutusele võtmiseks.

Põhiseaduskomisjonis toimus selle eelnõu ettevalmistamine esimeseks
lugemiseks täiskogus 21. novembril 2023 ning eelnõu esimene lugemine
täiskogus lõpetati 13. detsembril 2023.

Vabariigi Valimiskomisjoni poolt eelnõule esitatud arvamuste ja
ettepanekute hulgas on kaks ettepanekut eelnõusse muudatuste
sisseviimiseks, mis  puudutavad riigieelarvet.

Ühe ettepanekuga soovitakse ühtlustada Vabariigi Valimiskomisjoni liikme
tasu järgmise koosseisu volituste ajaks  (volitused lõpevad 01.06.2024)
Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjoni liikme tasuga. RKVS § 12 lg 8
sätestab, et Vabariigi Valimiskomisjoni liikme tunnitasu suurus on
10-kordne Vabariigi Valitsuse kehtestatud tunni töötasu alammäär. Samas
Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjoni tunnitasu suurus on 25-kordne
Vabariigi Valitsuse kehtestatud tunni töötasu alammäär. Põhjendused on
Vabariigi Valimiskomisjoni 28.12.2023 kirjas, mille lisan. Tabelis on
riigi valimisteenistuse poolt edastatud Vabariigi Valimiskomisjoni
töötasude suurendamise kalkulatsioon.

2023

2024

alammäär

4,3

4,86

10 kordne

43

48,6

25 kordne

107,5

121,5

töötunde 581

24983

70591,5

*2024 summa (juhul, kui tõstetakse 25 kordseks)

Tööandja kulu

33450

94451,43

Teine ettepanek puudutab Riigi Infosüsteemi Ameti rolli (RIA) selgemat
sõnastamist. Eelnõus antakse riigi valimisteenistusele üldine volitus
kaasata  pädevaid valitsusasutusi ja sellega kaasnevad kulud kaetakse
Riigikogu Kantselei eelarves selleks ettenähtud vahenditest. Ettepaneku
kohaselt,  kuna on selge, et valimiste infosüsteemi ja osaliselt
elektroonilise hääletamise süsteemi arendamise, haldamise ja majutuse
korraldamise ning nende infosüsteemide küberturvalisuse tagab Riigi
Infosüsteemi RIA, tuleks lisada vastav roll seadusega RIA-le. Täpsem
regulatsioon ülesannete jaotuses võimaldaks ka paremini kavandada
erinevate riigiasutuste eelarvet. Riigi Infosüsteemi Ameti ülesannetega
seotud kulud kaetakse riigieelarvest majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumi valitsemisala eelarves selleks ettenähtud
vahenditest.

Palun  Rahandusministeeriumi seisukohta eelnimetatud ettepanekute osas
hiljemalt 12. veebruariks 2023 meiliaadressil
<mailto:[email-masked]> [email-masked]

Eelnõu 344 SE menetlusteabe ja -dokumentidega saab tutvuda Riigikogu
kodulehel eelnõu kaardil (
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/aeb27fa7-e2b3-47a7-b096-5
4da0ea85730/riigikogu-valimise-seaduse-muutmise-ja-sellega-seonduvalt-teis
te-seaduste-muutmise-seadus> 344 SE).

Lugupidamisega

Helin Leichter

Riigikogu põhiseaduskomisjoni nõunik

T:  +372 631 6443, 5323 2622

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

 <http://www.riigikogu.ee/> www.riigikogu.ee

Lisa: Vabariigi Valimiskomisjoni 29.12.2023 kiri Riigikogu
põhiseaduskomisjonile